Знайте свої права: інспектор не може відмовити реєструвати самобуд

Процедура легалізації незаконно побудованих будинків змінилася: Уряд вніс корективи

house_etcuДовгий час порядок узаконення самовільних будівель в нашій країні був досить затягнутий. Неодноразово «на верхах» намагалися вирішити проблему, але без видимих позитивних результатів. Спрощення процедури ніяк не відбувалося, тому обурення суспільства було цілком логічним. Масово продовжували надходити скарги на корупцію серед чиновників, а також на складність самої процедури.

Реакцією на такі хвилювання і невдоволення стало рішення Верховної Ради в 2015-му році про чергові зміни законодавства. Вони торкнулися тієї частини, де йшлося про об’єкти зведені по суті незаконно, і про можливість введення їх в експлуатацію на законних підставах. Не змусили себе чекати дії і від профільних відомств. Зокрема, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства представило оновлений порядок легалізації самовільних будівель.

Основні відмінності застарілого і нового порядків:

  • тепер документація доповнена додатком, в якому висновок про процес техогляду оформлено в чіткому вигляді. Також, на руках будуть прописані рекомендації для усунення виявлених невідповідностей з їх чітким описом;
  • новий порядок передбачає вплив на: житлові споруди (індивідуальні будинки/садиби), дачні та садові будівлі, присадибні будівлі (госпчастина), об’єкти громадського значення (I-II категорія складності), споруди для сільськогосподарських цілей (I-II категорія складності);
  • передбачені обмеження щодо житлових будинків – не більше 4-х поверхів. Хоча, і тут не обійшлося без нюансів. Наприклад: підлога початкового поверху виявляється нижче рівня землі? Тоді поверх з першого перетворюється в цокольний. І плюс до всього: спеціальна споруда під дахом зійде за мансарду. Ось і виходить, що будинок цілком може бути фактично 6-ти поверховим. Головне – грамотно прорахувати юридичну арифметику.

Процедура легалізації

Тепер – розкладемо по поличках порядок процедури. З метою зручності виділимо п’ять пунктів:

  1. Технічний огляд будівлі/споруди.
  2. Подача документації в ДАБІ (державна архітектурно-будівельна інспекція) за місцем будівлі.
  3. Час на доопрацювання (виявлення можливих неузгоджених моментів і робота над технічними помилками).
  4. Декларація про готовність об’єкта (реєстрація).
  5. Реєстрація права власності на державному рівні.

Але є й інші, не менш важливі моменти самої легалізації самобуду. Для початку з’ясовуємо, до якої групи належить об’єкт. Від цього залежать певні етапи підготовки. Будинки, площа яких не більше 300 м² а також господарські будівлі до «сотки» – перша група. Об’єкти, з площею 300 м² та більше – друга група.

Йдемо далі по процедурі: всі документи на техогляд, який потрібен для узаконення, подає виключно замовник будівельних робіт. Для цієї ролі підходить не так багато людей – це або власник земельної ділянки, або його користувач. Тут все просто, але у суворому порядку: немає оформлених прав на ділянку – узаконити не вийде.

Що все-таки не вийде узаконити?

Будемо вчитуватися виключно в чинне законодавство. Так ось, існує таке поняття як вимоги державних будівельних норм. Якщо в об’єкта виявлять неприпустимі і невиправні відхилення, то «узаконення» бути не може. На жаль, але повного і зафіксованого списку таких відхилень на руках не має ніхто.

В Україні дуже багато діючих держбуд норм. Тому, фахівець (зазвичай – інженер), який проводить огляд, зобов’язаний мати високу кваліфікацію і достатній досвід. Від професійних дій зазначеного працівника буде залежати не тільки введення в експлуатацію об’єкта. У майбутньому, в будівлі будуть жити люди, які мають право на безпечне житло.

Для мінімізації людського фактора, щоб уникнути допущення помилки через неуважність, діють норми перевірки роботи інженера. Якщо в ДАБІ виявлять недостовірні або сумнівні факти, то декларацію про готовність об’єкта до експлуатації дуже швидко анулюють. Подібне рішення також може винести і суд, після ретельних і скрупульозних розглядів.